Вийшов
друком четвертий проект Майдану з серії національної пам’яті –
"Підпільна Церква в умовах тоталітарної держави”. Проект здійснено
зусиллями спільноти Майдану та Інституту історії Церкви Українського
Католицького Університету.
Передмову упорядника проекту Пропонуючи
читачам четвертий з черги проект спільноти maidan.org.ua з розділу
"Національна пам’ять”, цього разу спільно з Інститутом історії Церкви
Українського Католицького Університету, сподіваємось, що він, як і
попередні, знайде свого читача і свого шанувальника. Сподіваємось, що
він дасть читачеві відповідь на запитання не лише про минуле, але й про
майбутнє. Скажімо, наш перший проект, з Головним Командиром УПА Василем
Куком шукав і давав відповіді на питання, який сенс іти на бій з
ворогом, який могутніший від тебе силою зброї? Пропонований зараз
проект, крім цікавих і корисних фактів з недавньої історії України, мав
би підштовхнути читача замислитися над іншим, завжди актуальним
питанням: про межі влади. Адже в Радянському Союзі влада держави
здавалася (принаймні, для комуністичної верхівки) безмежною. Людина,
невигідна державі, могла просто безслідно щезнути, будь які спроби опору
показово карались. А тут — ціла Церква, призначена на знищення,
єпископи і священики, монахи і монахині, миряни — і незважаючи на всю
могутність, держава виявляється безсилою. Так, влада знищила багато
людей, які були надзвичайно важливими для Церкви, змусила слабших
перейти на свій бік — але головного завдання, ліквідації Церкви,
виконати не змогла. Чому? І які історичні уроки ми з цього маємо? Кожна
тоталітарна влада прагне перетворити своїх підданих на гвинтиків
державного механізму. Таких, що бездушно виконуватимуть державну волю,
не задумуватимуться над поняттями честі, гідності, вірності, любові.
Однак, навіть виховані в радянській системі люди мають душу. Це та межа
влади, на яку натрапила необмежена влада радянської системи, межа, походження, сила і вплив якої сягають далі, ніж межа життя і смерти.
Матеріялізм радянської системи навіть не припускав, що за цією межею є
щось людське, але це власне те, що вирізняє Людину. Уроком боротьби
УГКЦ (зовсім не новим в історії, просто, забутим правителями) є те, що
матеріяльне можна перемогти нематеріяльним. Людина, яка кидає
виклик самодержавній владі, не може будувати свою силу на
матеріяльному. Матеріяльну силу держава завжди може перевершити, маєтки
в боротьбі матеріяліста з державою стають не перевагою, а слабким
місцем, натискаючи на яке, влада його перемагає. І лише там, де
необмежена влада зіткнеться з Вірою, з нематеріяльним розумінням змісту
людського життя, тоталітаризм програє. Коли Савл стає Павлом,
виявляється, що влада є не самодержавною, а куцою. Падаючи в очах людей,
ця влада руйнується, і саме так впав Радянський Союз. От ще зовсім
недавно, ми жили в ньому, і дільничний міліціонер приходив до господарів
квартири складати акт про порушення громадського порядку з приводу
вертепу, який приходив колядувати — аж ось Союзу нема, а Церква, яку
ніби й знищили, і все у неї відібрали — є. Можливо, оця історія,
складена з мозаїки спогадів учасників підпільного життя УГКЦ, дозволить
читачеві глибше зрозуміти межі та можливості влади. І те, що допомагає
людині залишатись Людиною там, де тоталітарна держава не залишає місця
для людського. Ярослав Сватко УІС
|