Одним із найшанованіших в Україні Богородичних свят Церковного року є
Покрова Пресвятої Богородиці. Це свято відзначається 14 жовтня (1
жовтня за старим стилем). Історія становлення свята пов’язана з видінням
св. Андрія Юродивого та його учня св. Епіфана на початку Х століття у
Константинополі, коли столицю Візантії оточили вороги. В Україні це
свято також популярне і через національний характер, адже Богородицю
вважали своєю опікункою (покровителькою) запорізькі козаки та Українська
повстанська армія.
Щодо історії відзначення свята, то в час ворожої навали в храмі
Пресвятої Богородиці на Влахернах, де переховувалася Її риза, служили
всенічну. Після закінчення богослужіння св. Андрій разом зі св. Епіфаном
побачили, як від царських дверей йде світлом осяяна Богородиця у
супроводі Св. Івана Христителя і св. Івана Богослова та великого хору
Святих. Божа Мати, як побачили св. Андрій та св. Епіфан, підійшла до
престола, довго молилася навколішки. Після цього, знявши зі своєї голови
хустку-омофор (покров) — з грецької мафоріон — розпростерла її над
народом, який був у церкві. Св. Андрій і Епіфан зрозуміли, що Пресвята
Богородиця прийшла, щоб рятувати місто. Невдовзі, як пише у книзі
«Пізнай свій обряд» о. Юліан Катрій, після цього вороги й справді
відступили.
Покров-омофор Богородиці став символом опіки і заступництва Пречистої Діви Марії.
У народі свято Покрови Пресвятої Богородиці ще називають Третя Пречиста.
Цього дня в Україні також згадують події з національної історії. Адже
Божу Матір (її називали у тому числі й Покровою) вважали своєю
покровителькою запорізькі козаки. У Запорізькій Січі була церква Святої
Покрови. У ній щороку всім козацтвом відзначали свято Покрови, у цей
день козаки також обирали нового отамана. За народним переказом, після
зруйнування Січі 1775 року козаки, які пішли за Дунай, взяли з собою й
ікону Покрови Пресвятої Богородиці. Звідси виник і особливий,
притаманний тільки Україні, вид ікони Покрова Пресвятої Богородиці –
козацька Покрова. На ній Діва Марія зображена такою, що простирає свій
покров, свій омофор над козаками, над гетьманами, над духовенством, які
моляться і з надією звертають до неї свої погляди.
Козацьку традицію вшанування Покрови продовжили воїни УПА, обравши 14 жовтня днем зброї і заснування Української армії.
Покровителькою вважали Покрову також кобзарі та лірники. Після
завершення навчання у вчителя вони складали своєрідний екзамен на
цеховій (судній, панотчій) раді, що мав назву «одклінщина», або
«визвілка». Після успішного іспиту учень складав присягу: клявся святою
Покровою, пресвятою матір'ю Марією та іменем своїх батьків дотримуватися
всіх цехових звичаїв.
Головні українські святині посвячені на честь Богородиці: перший
кам`яний храм Богородиці Десятинної, Собор Святої Софії, який, хоч і
названий на честь премудрості Божої, але престольне свято цього храму
святкувалося саме в День Різдва Богородиці. Це і Києво-Печерська і
Почаївська Лаври, освячені на честь Успіння Богородиці. Ці святині
нагадують нам про те, що Діва Марія є заступницею і хоронителькою всіх,
хто звертається до неї в молитвах і покриває їх своїм покровом.
За матеріалами: РІСУ
|