У травні 1945 року нацистська Німеччина
капітулювала у Другій світовій війні. Цей день ознаменував перемогу над
одним із найжорстокіших режимів у світовій історії. Яке місце Дня
перемоги в нашій історії, і що додало до розуміння цієї дати існування
незалежної України — про це розмовляємо з в. о. директора Центру
досліджень визвольного руху (ЦДВР), аспірантом Львівської політехніки
Василем Стефанівим. — Як оцінюють День
перемоги сучасні історики? — Поряд із иншими
дослідниками українського визвольного руху я вважаю, що слід чітко
зафіксувати: Другу світову війну почали два ідеологічно подібні режими —
нацистський і радянський. І обидва проводили окупаційну політику на
українській території… Як ставитися до перемоги? Вона справді мала
важливе значення, оскільки більшість українського населення робила все
для подолання нацизму. У той же час не забуваймо, як недолуго діяла
радянська влада: зазвичай застосовувала атаки „лоб в лоб", частину
офіцерського складу знищила… Завдяки такому „керівництву" Сталіна наш
народ втратив велику частину як мирного населення, так і
військовослужбовців. — Один із напрямків діяльности ЦДВР — популяризаційний.
Наскільки за часів самостійности України в суспільстві змінилося
радянське трактування Другої світової?
— Найважливіше те, що за незалежности з’явилася інформація, а відтак
можливість окреслити проблеми, породжені 70 роками радянської влади в
Україні. Незалежність дозволила не тільки виробити ставлення до Великої
Вітчизняної війни (як називали її в радянський період) — Другої світової
війни (як говоримо ми, і як це прийнято у світі), а й відкрити архіви
СБУ, де містяться матеріяли КГБ (що й реалізовано впродовж останніх
п’яти років). Це у свою чергу допомогло зрозуміти ключові моменти нашої
історії: перше — Голодомор був геноцидом українського народу,
спланованою акцією з метою знищення селянства, українського
державницького духу, який у 20-ті роки відчутно розвивався на Східній
Україні; друге — усвідомлення сутности Другої світової, а найголовніше —
трагедії кожного індивідууму, який для тодішнього керівництва був лише
інструментом для провадження політики комунізму.
— Певні знання здобуті, стереотипи подолані, але чи є
осмислення (переосмислення) нашої історії настільки активним, як мало б
бути, настільки послідовним, як, скажімо, у Польщі. В народі, навіть у
наукових колах немає єдиного погляду на минуле — то чи можемо говорити
про великі здобутки у відновленні історичної пам’яти?
— Здобутки є. Це результат роботи істориків, журналістів. А наразі
мене хвилює те, що ці досягнення можуть знівелюватися сучасною
політикою. У нас одна влада вважає когось героями, а наступна переконує,
що попередники помилялися. Відтак суспільство, споживач історичної
інформації, не має однозначної відповіді.
У той же час, пригадую, коли ми у різних містах України презентували
виставку „УПА. Історія нескорених", для багатьох громадян значна частина
інформації була новою, а студентки з Росії в Книзі відгуків навіть
попросили вибачення за те горе, яке радянська армія та
карально-репресивні органи (НКВД, КГБ) принесли нашому народові.
Основне досягнення істориків за останнє 20-ліття — це
польсько-українське порозуміння. Прирівнюю його до німецько-французького
порозуміння після Другої світової війни, без якого був би неможливий
спокій у Західній Европі та створення Евросоюзу. Українсько-польське
порозуміння — це геополітична зміна, що дозволила творити добросусідські
стосунки не тільки між Польщею і Україною, а загалом у Центральній і
Східній Европі. Спільними з поляками зусиллями вдалося подолати міфи,
нав’язані радянською владою. Також ми змогли дослідити і віддати належне
місце Греко-католицькій церкві — одній зі спільнот, яка найбільше
постраждала під час війни та радянської окупації.
— З боку польських істориків воля до співпраці є. А з
російської сторони?..
— Незалежні російські історики є, проте, на жаль, їх небагато. До
того ж останнім часом Росія прийняла кілька законів, які обмежують
свободу науковців. Дискусія з російськими колегами, звичайно, потрібна.
Але і вони, і ми, і наші народи потребуємо часу для спілкування,
осмислення окремих сторінок історії, усвідомлення того, що ми можемо і
маємо право дивитися на наше минуле по-своєму.
— Нині припинили електронне наповнення архіву СБУ, тобто
процес розкриття архівів згортається?.. І яка ситуація з Інститутом
національної пам’яти, керівництво й статус якого нинішня влада пропонує
змінити (передати в підпорядкування Державного комітету архівів, тоді як
ІНП є центральним органом виконавчої влади)?
— Є заява голови СБУ Валерія Хорошковського про те, що СБУ перш за
все має займатися охороною таємниць — із цим історики цілком
погоджуються. Але щодо таємниць періоду Радянського Союзу і КГБ,
ситуація инша: як свідчить практика европейських посткомуністичних
країн, документи минулого треба розсекречувати, щоб науковці могли
працювати й викривати неправду. Тому українські історики, зокрема з
університету імени І. Франка і ЦДВР (який об’єднує понад 40 науковців із
України та з-за кордону, з Франції, Канади, США) задекларували свою
позицію: оскільки українська держава вважає себе (і прагне бути)
демократичною, мусить і надалі розсекречувати документи, які розкривають
злочини радянського тоталітаризму.
Стосовно Інституту національної пам’яти, точка зору ЦДВР така:
Інститут зробив важливі кроки у пізнанні минулого (насамперед у
дослідженнях й оцінці Голодомору та депортацій) і має продовжувати свою
діяльність. Тільки так наше суспільство дізнається історичну правду, яку
не могло знати раніше.
Спілкувалася Ірина ШУТКА Аудиторія. ч. 13
(2693) 6-12 травня 2010. – С. 7. http://www.audytoriya.lviv.ua/fileadmin/audytoriya/13_2010.pdf
|