Першим
ударом в українське серце було прийняття парламентом несправедливого
закону про ратифікацію Хартії міноритарних мов. Результативне
голосування відбулось практично без обговорення та й заперечувати не
було кому, бо практично всі формальні демократи були відсутні,
пікетуючи прокуратуру з вимогою припинити слідство у справі Юлії
Тимошенко.
Другим ударом по напружених нервах українців стало рішення
Конституційного Суду України від 4 лютого цього року, який відмінив 46
пункт Постанови Кабінету Міністрів «Про внесення змін до положення про
загальноосвітні навчальні заклади» від 30 вересня 2009 року №1033. Цей
пункт зобов’язував учителів українських шкіл говорити державною мовою
протягом усього робочого часу, а не лише під час проведення уроків. Ось
текст: «в робочий час у державному і комунальному загальноосвітньому
навчальному закладі постійно застосовувати українську мову, а у
державному і комунальному загальноосвітньому навчальному закладі з
навчанням мовою національної меншини поряд з українською мовою - також
мову, якою здійснюється навчально-виховний процес в цьому закладі».
За словами судді-доповідача, голови Конституційно Суду Андрія
Стрижака, - «У цій частині Кабінет Міністрів України взяв на себе
повноваження вирішувати проблеми, які вирішуються законодавчо, тобто
Верховною Радою». Насправді уряд в особі міністра освіти Вакарчука
зробив лише перший гуманний, запізнілий крок з метою приведення мовного
режиму навчально-виховного процесу до вимог чинного закону про мови з
врахуванням роз’яснень КС 10-ї статті Конституції (рішення «10-рп/99
від 11грудня 1999 року). Мовний режим є основою виховного та
навчального процесу і неухильне його додержання є посадовим обов’язком
вчителя, викладача. Коротше кажучи, вчителі, які в стінах школи
дозволяють собі говорити «по-домашньому», не виконують умов трудової
угоди, тому заслуговують на передбачені трудовим законодавством
покарання від директора, а нездібні мали б шукати собі іншої роботи в
службах працевлаштування.
На жаль, та частина уряду, яка відповідала за правове
відстоювання позиції Міносвіти в Конституційному суді елементарно не
виконала свого обов’язку, бо довести правоту постанови №1033 можна було
без особливих зусиль. Внаслідок цього деякі вчителі і надалі не
демонструватимуть повагу до державної мови на перервах і тепер вже й на
уроках.
Багатьох дивує те, що Конституційний Суд замість дати глибоко
мотивоване рішення, відбувся формальною реакцією, яка дуже нагадує
реакцію механічної машини, яка видала найпростіше «комп’ютерне»
рішення, несправедливо звинувативши уряд у перевищенні повноважень.
Навіщо парламентові ще щось «врегульовувати», коли стаття 27 Закону про
мови говорить: «В Україні навчальна і виховна робота в загальноосвітніх
школах ведеться українською мовою»? Не можна так просто і без
вислуховування думки громадськості вирішувати питання мови. Якщо надалі
продовжувати практику формального вирішення мовних питань, можна дійти
і до заборони роботи шкіл з навчанням мовами меншин лише на тій
підставі, що парламент законодавчо не визначив статус територій з
компактним проживанням національних меншин, бо тільки парламент має
таку компетенцію. Тому КС не варто було б поспішати з рішенням в розпал
президентської виборчої кампанії, коли мовне питання штучно
політизоване. В жодному разі не можна було робити цього ще й тому, що
українські громадські організації на цей час «погрузли » у виборах,
стали політизованими і фактично перестали виконувати свої основні
завдання. Не було кому подати «голос народу». Тепер почнуться запізнілі
протести, але своє рішення Конституційний Суд вже не відмінить, а
запізнілі паперові протести національної еліти лише посилять сердечний
біль українців. А тим часом проросійські ЗМІ радо тиражують власні
коментарі рішення Конституційного Суду і нахабно зловтішаються над
ошелешеними українцями. Можливо це хоч когось «дістане» і на цей раз
українцям доведеться реально брати власні конституційні права на мовну
самобутність, не сподіваючись на державні гарантії. Інакше заклюють і
засміють у рідній Україні. Не допоможе ні двомовний парламент, ні
пихате чиновництво.
З добродушних українців вже відверто глузує телебачення, ЗМІ і
капосники Інтернету. Варто задуматись над тим, чи має українець реальні
умови для збереження мовної, культурної і духовної самобутності в
Україні. Чи можуть українці на всій території держави обрати школу для
власної дитини, щоб усі вчителі навчали добірною українською мовою і ця
школа була храмом рідної мови не тільки на уроках? Чи можуть українці
знайти собі вищий навчальний заклад, де абсолютно всі лекції читаються
українською і виховний процес теж українською? Чи можуть досягнути
успіху в праці і керівництві державою, не зраджуючи обов’язок
громадянина шанувати мову держави? Французам, полякам чи росіянам
подібні запитання здаватимуться смішними і незрозумілими. Ніхто в світі
не повірить, що ми, українці, в більшості не бажаємо поворухнути і
пальцем, щоб залишатись українцями і занадто лінуємось говорити
українською? Чи захищаємо щоденно своє право говорити державною мовою і
чи вимагаємо від рівного собі в правах громадянина такої ж відповіді
державною?
Якщо ми справді такі, то нас вже не захистить ні Конституція,
ані закон, ні держава. Лінивого і байдужого українця чекає ганебне
малоросійство, примушення до толерантності і щоденний страх, щоб
ненароком власною мовою не порушити права якоїсь іншої людини, яка твою
мову і тебе особисто звично зневажає. Навіть Господь не допомагає
людині, яка ліниво погоджується на зневагу мови.
Володимир Ференц
|